Wiadomości

Nie daj się oszukać gdy zadzwoni fałszywy wnuczek!

Data publikacji 09.05.2016

W minionych dniach, do kilkunastu mieszkańców województwa śląskiego zadzwonił mężczyzna, który przedstawiając się jako ich wnuczek, próbował wyłudzić pieniądze. Rzekomy krewny twierdził, że prosi o pożyczkę ponieważ był uczestnikiem wypadku drogowego i w związku z tym pilnie potrzebuje gotówki na załatwienie niezbędnych formalności. Lublinieccy ostrzegają i apelują o ostrożność.

Na przestrzeni ostatnich kilku dni śląscy policjanci odnotowali kilka przypadków aktywności „fałszywego wnuczka”. W związku z powyższym, lublinieccy policjanci przestrzegają przed podobnymi sytuacjami szczególnie osoby starsze i mieszkające samotnie.

W większości przypadków, mechanizm działania sprawcy polegał na tym, że dzwonił on do wytypowanej osoby, zazwyczaj w starszym wieku i podawał się za za wnuka. Oszust opowiadał iż pilnie potrzebuje pożyczyć pieniądze i oświadczał, że zgłosi po n ie inna osoba. Zdarza się, że osoba do której zadzwoniono ma wątpliwości co do głosu rozmówcy i nie jest pewna tego czy rozmawia ze swoim krewnym. W takich sytuacjach oszuści zmianę głosu tłumaczą np. przeziębieniem.
 

Pamiętajmy, że najczęściej aby nie stać się ofiarą takiego przestępstwa wystarczą zwykle środki ostrożności i przestrzeganie kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa.

  • Nigdy nie należy otwierać drzwi bez sprawdzenia, kto i po co przyszedł – trzeba spojrzeć przez wizjer i zapytać o powód wizyty. Jeśli zjawił się przedstawiciel jakiejś instytucji np. banku, administracji, elektrowni czy gazowni, bez otwierania drzwi, należy sprawdzić telefonicznie, czy był on do nas kierowany.
  • To samo dotyczy sytuacji, kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za członka rodziny i prosi o pieniądze. W takiej chwili powinno się nam zaświecić przysłowiowe czerwone światło. Sprawdźmy najpierw, czy zadzwonił do nas prawdziwy krewny, oddzwońmy do niego lub skontaktujmy się z innymi członkami rodziny, którzy mogą potwierdzić, że jest to osoba, za którą się nasz rozmówca podaje oraz czy rzeczywiście potrzebuje pomocy finansowej.
  • Pamiętajmy, by rozmówcy nie udzielać przez telefon żadnych informacji, szczególnie swoich danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich, nie mówmy o swoich planach życiowych, czy członkach rodziny.

Apelujemy także do członków rodzin osób starszych, dzieci, wnuczków. Oni również mogą uchronić swoich najbliższych przed przestępcami. Prosimy o przekazanie im ostrzeżenia. Opowiedzcie, jak działają oszuści, aby mieć pewność, że mama, czy babcia będą wiedziały, jak zareagować, kiedy zadzwoni do nich „daleki krewny” lub dawno niewidziany „wnuczek”.
Pamiętajmy, aby zawsze, kiedy zaistnieje taka sytuacja o swoich podejrzeniach powiadomić Policję. Wówczas postarajmy się zapamiętać jak najwięcej szczegółów dotyczących rozmowy – ton głosu, sposób mówienia rzekomego członka rodziny.

 

Powrót na górę strony